tirsdag den 8. april 2014

Retro plakater og andet lækkert til væggen

Hvad hænger der på væggen i dit retro hjem? 

Gamle plakater i nye rammer. Billeder med minder i. Farvestrålende posters eller sort-hvide tegninger. For os med hang til teaktræ og genbrug betyder det også meget hvad der hænger på væggen.

ZOOL HAVE (1920) af Aage Lund
Den er gammel - den vil jeg have

Hvis du også elsker retro, kender du nok følelsen af at gå på jagt og finde en gammel plakat, der bare skal have en ny ramme. Det er næsten som en redningsmission at liste sådan et stykke historie med hjem og give det nyt liv.

Specielt gamle reklame plakater er i høj kurs. De skal være tegnede og have en skæv typografi. Og så skal de være danske. Se det er ægte retro.

Hvis ikke du lige har tid til at gå på jagt, har Dansk Plakatkunst genoplivet en del af danskernes ynglingsplakater fra 1900 til 1965. De leverer inklusiv ramme og fragt. Min yngling er elefanten her - hvad er din?


Den kan jeg huske - den vil jeg have

Retro er også minder. Det er sjovt at få fat i noget, der ikke findes mere. Eller noget, som minder om noget, der var engang:

Som barn var jeg  - også - meget glad for is. Min ynglingsis var en Topper. En limonadeis i tre farver med chokolade på toppen. Når jeg fortæller om den, kan ingen huske den og så er det, jeg bliver i tvivl: Fandtes der engang en Topper eller tager jeg fejl?

Funky retroplakat af Tommy Bæk Søgaard
Så en dag fandt jeg min Topper. På en funky retro plakat tegnet af min gode ven Tommy. Nu ved jeg at den fandtes og måske starter jeg en dag en indsamling for at få den tilbage på markedet. Ligesom med Kung Fu isen.

...Og det er nummer to is på anden række, hvis nogen skulle være i tvivl.

Snip snap snude og et eksempel på de simple ting, vi husker og som vi elsker at se på tryk.

Hvis du heller ikke kan leve uden All You Need Ice Cream plakaten, kan du købe eller downloade den til tryk. Det er ikke så retro, men det er ret smart. 


Den er sort / hvid - den vil jeg have

Retro kan være meget farverigt men det kan også være helt enkelt. Nærmest symbolsk. Når du gerne vil fremhæve teaktræ møblerne ekstra meget, gælder det om at finde noget tilsvarende enkelt til væggen.

Teardrop af Hannah_ml
Et godt bud er sort / hvide illustrationer.

Det kan være fotografier, landkort eller abstrakte tegninger med bløde former, som det her fra hannah_ml.

Hannah startede med at lægge sine tegninger op på Instagram og nu er hun begyndt at sælge af sine små kunstværker.

Det bedste er at de kan bestilles fra A5 til A3 og kan sættes sammen flere som en hel serie på væggen, hylden eller skænken.

Hvad hænger du på dine retro vægge?
Skriv en kommentar herunder hvis du har et tip til retro plakater og andet lækkert til væggen. // Karen, Retro Furniture

Læs også:
Lad din indretning spejle sig
Nye eller brugte retro møbler 
Se dine retro møbler før de blev retro 
Om forskellen på en globus og Google Maps 
Derfor elsker vi retro

Ingen kommentarer:

Send en kommentar